27.01.2019 21:53 - От какво се състои човешкия организъм ? – Стволови клетки - Част четвърта.

ФАКТ №5

Стволовите клетки на ембриона са необходими за бързия му растеж, а при възрастния човек за физиологическа регенерация, тоест за обновяване на старите клетки (чиято гибел протича постоянно в процеса на живот): например, клетките на кожата се обновяват със скорост 100 000 в минута или 144 млн. за денонощие. А за възстановяване след травма или болест те оказват спешна помощ на попадналия в беда орган. Скоро на 25.01.2019 г., публикувах въздействието върху човека на Вълната Шуман – прочетете при желание и възможност!

В регенерацията на органи и тъкани участват два типа стволови клетки – специализирани тъканни (дават начало на клетки само от този тип тъкан, в който се намират) и универсални (например, стволови клетки от костен мозък или от мастна тъкан).

В такива случаи стволовите клетки се „събуждат“, активират се и мигрират в района на повредената тъкан за осъществяване на възстановителни процеси. При това всяка стволова клетка се дели, в резултат на което се образуват две нови клетки. Една от тях заспива отново, съхранявайки всички присъщи й свойства и обезпечавайки поддържането на резерва на стволовите клетки (свойството на самоподдържането), а другата почва да се дели много пъти, постепенно съзрявайки, обновявайки се и лекувайки увредената тъкан.

Процесът на делене на стволовите клетки често се регулира от организма, като скоростта се определя от мащабите на загубите на клетки на един или друг орган. След като плътността на клетките в повредената зона е възстановена, деленето се прекратява под действието на стоп-сигнал (това е явлението контактно инхибиране) и се възобновява едва тогава, когато количеството клетки в органа отново намалеят.

ФАКТ №6

Обикновените клетки на човешкия организъм не могат да се размножават безкрайно. Някои (например нервните и мускулните клетки) изобщо не се делят, други се делят ограничен брой пъти. За повечето стволови клетки такива ограничения не съществуват или ако съществуват, има голям брой възможни деления.

През 1961 година американският биолог Леонард Хейфлик установил, че клетките на човешкия организъм не могат да се делят безкрайно. Максималното възможно количество деления средно съставлявало 50 ± 10. Това число получило името „предел на Хейфлик“.

Броят деления започва в ембрионалния период. Когато лимитът се изчерпа, настъпва старене на клетките и организма като цяло. Причината за ограниченото число деления е особеността на копиране на ДНК. Всеки път когато клетката се дели, тя не се копира напълно, малък фрагмент от краищата на хромозомите се губи. Отначало се губят участъци, които не са важни за клетъчната информация. Тези окончания на хромозомите се наричат теломери. С всяко делене дължината на теломерите намалява. И когато теломерите „привършват“ и възникне опасност от загуба на фрагменти ДНК, носещи смислена информация за клетките, деленето се прекратява.

За ембрионалните, раковите, стволовите и половите клетки такава опасност не съществува, защото след всяко делене произхожда компенсация на загубите: специален ензим теломераза (открит през 1985 година) достроява теломерите до изходната им дължина. Но дали  е така – Не! Учените, както казваше дядо ми „се наакаха“! Скъсяването на живота ни се оказва и в голяма степен се дължи на същата тази ТЕЛОМЕРАЗА, която съдържа в себе си (1/3) бича на бъдещето ни – гадната „обратна транскриптаза“.

Тази прословута обратна транскриптаза ни кара сами да си произвеждаме „ЛИЧНИ“ вирусчета,  които наброяват милиарди комбинации. Тази гадост „обратната транскриптаза“,  влиза в генома ни и събира всички частици вируси, които са преболедували нашите предци до 7 (седем) поколения назад и си произвеждаме нов вирус – непознат на лекарите и много знаещите учени. Това са така наречените РНК-вируси, бавнодействащите вируси или ретро-вируси. Всеки в семейството ни вече боледува по различен начин и в различна степен, в зависимост от състояние на имунната ни система.

Интересен е фактът, че с възрастта броят на стволовите клетки в организма намалява. При новороденото една стволова клетка се среща на 10 хиляди, на 20-25 години – 1 на 100 хиляди, на 30 – 1 на 300 хиляди. На 50-годишна възраст в организма вече е останала 1 стволова клетка на 500 хиляди. Намаляването на запаса на стволови клетки вследствие на стареене или заболяване лишава организма от възможностите на самовъзстановяването. Затова жизнената дейност на някои органи намалява.

А, дали е така в действителност – категорично НЕ!

Никой към момента не коментира наличието в нашия организъм на малките стволови клетки, които са съставна част и се намират в цялото ни тяло, но в 32 орган, които не се изучава все още от алопатичната медицина (която приема наличието на 30 органа в човека) в България.

Резултатите от съвременните научни изследвания говорят за това, че първо се изтощава запаса от стволови клетки на костния мозък, докато резервът на клетки от мастната тъкан е много по-голям. Затова дебеличките хора имат шанса да преживеят някои тежки болести, за разлика от дребните.

ФАКТ №7

Видове стволови клетки

Съществуват множество класификаци на стволовите клетки, като основните са:

Според източника, стволовите клетки могат да се разделят на 2 големи групи:

Ембрионални стволови клетки – клетки на ембриона (4-7 ден на развитие), които се отделят от абортивния материал. Тези клетки могат да дават популация на клетки от всеки вид тъкан. Могат да предизвикат рак, освен това учените все още не са открили как да ги контролират при въвеждането им в организъм на възрастен, затова използването им е забранено от законодателството.

Фетални стволови клетки — клетки на органи и тъкани, развиващи се в ембриона между 9-та и 12-та седмица от развитието.

Стволовите тъканни клетки на възрастен човек се намират в тъканите на кожата, черния дроб, панкреаса, далака, нервите, мускулите, мастната тъкан, костния и главния мозък, пулпата, космените фоликули, както и в ретината и роговицата и т.н. Тези стволови клетки могат да се трансформират в клетки от всякакъв тип, те са мултипотентни. Но тяхното преобразуване е ограничено от обкръжението, в което се намират. Например, попадайки в мускулната тъкан, такава стволова клетка създава нови мускулни клетки, в мастната – създава съответно мастни клетки.

Условно, стволовите клетки на възрастен човек могат да се разделят на:

– Хомеопатични (кръвотворни) стволови клетки – образуват цялото разнообразие кръвни клетки, определящи имунитета, борещи се с инфекциите, пренасящи кислород и участващи в процеса на съсирване на кръвта.

– Мезенхимни (стромални) стволови клетки – способни са да формират клетките на практически всички известни „твърди“ и меки тъкани на човека.

1. kolevdobri - Може ли...
31.01.2019 15:05
...да си "купим" отнякъде стволови клетки?(:
2. mastino - Няма нужда!
01.02.2019 09:48
В PVS (кой ли лекар е учил за нея?) има много повече Микро-стволови клетки - Рrimo microcell , отколкото ни трябват!
Проблемът е, че лекуващите ни не проявят интерес към тях и не знаят как да ги активират.
В следващите постинги ще опиша подробно за PVS.

«  Април, 2024